Imprimeix

Consells de Salut: Desenvolupar la intel.ligència emocional

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

La intel·ligència emocional és un terme que va popularitzar el psicòleg nord-americà Daniel Goleman a mitjans dels anys 90. Es defineix com la capacitat per a reconèixer i gestionar els sentiments i emocions propis i els dels altres. En el seu llibre Intel·ligència Emocional demostra, mitjançant estudis científics, que per tenir una vida més plena (tant des del punt de vista personal, com social, laboral i econòmic), és més determinant tenir una bona intel·ligència emocional que un alt quocient de intel·ligència acadèmica.

 

 

Les persones amb una elevada intel·ligència emocional són socialment més equilibrades, extravertides i alegres. Demostren una alta capacitat pera comprometre's amb les causes i les persones, adoptar responsabilitats i mantenir una visió ètica de la vida. Són cordials i afables en les seves relacions, així com espontanis i oberts en les experiències sensuals. Tenen una vida emocional rica i adaptada, i se senten a gust amb ells mateixos i amb les persones que els envolten. A més són persones poc predisposades a rumiar les seves preocupacions.

 

 

La intel·ligència emocional es pot desenvolupar si sabem com fer-ho. Us proposem alguns consells per aconseguir-ho:

 

 

 

 1. Apreneu a reconèixer les emocions que sentiu.

 

Les emocions bàsiques són: la por, la ràbia, l'alegria i la tristesa. Però en podem experimentar moltes més de secundàries. El mapa emocional humà és extraordinàriament ric. Reconèixer l'emoció que sentim és bàsic per saber gestionar-la de forma intel·ligent i evitar que provoqui una conducta inadequada.

 

 

2. Expresseu les vostres emocions i sentiments.

 

 

Expressar les emocions positives ens apropa als altres. Expressar els emocions negatives de forma adequada impedeix que s'allunyin. Sempre és preferible expressar-les en primera persona. És menys agressiu dir "em sap greu el que m'has dit" que dir "sempre dius les coses de males maneres".

 

 

3. No us reprimiu en excés.

 

 

Podríeu acabar somatitzant el malestar emocional i desenvolupar algun trastorn físic o psicològic. Tot es pot dir si es fa de la forma adequada.

 

 

4. Manteniu cert control sobre les vostres emocions.

 

 

Permetre que les emocions ens desbordin també pot ser contraproduent. Dificulta la nostra relació amb els altres i ens causa un malestar important a nosaltres mateixos.

 

 

5. Tracteu d'entendre les emocions dels altres.

 

 

Un cert grau d'empatia és necessari per tenir una bona intel·ligència emocional. Les accions dels altres també es basen en les seves emocions. Mirar d'entendre-les ens permet jutjar els seus actes amb més justíciai benevolència, i evita mals entesos.

 

 

6. Gaudiu de les emocions positives.

 

 

Alegria, amor, felicitat, complicitat... els éssers humans tenim una gran capacitat per sentir emocions positives. Gaudim-les en el mateix moment. La vida ja és prou complicada perquè a sobre ens limitem a centrar-nos en les emocions negatives.

 

 

7. Doneu afecte.

 

 

Estimar de forma generosa, sense ànim possessiu, ens fa feliços a nosaltres i a les persones estimades. No oblideu que rebem el que sembrem. Sembreu afecte entre les persones que us envolten i us serà retornat.

 

 

8. Rigueu!!

 

 

Està demostrat que riure millora de forma extraordinària l'estat d'ànim, és un bon antídot contra la depressió i millora la nostra vida social. Apropeu-vos a les persones alegres i divertides, feu bromes, mireu alguna comèdia per la televisió. Qualsevol excusa és bona per fer una bona riallada.

 

 

 

 

 

 

Mariló Grassot Paris

Psicòloga