Imprimeix

Consells de salut: La cefalea tensional

Escrit per Lda. M. Dolors Grassot París el . Publicat a Salut

 

 

La cefalea tensional és un dolor o molèstia al cap o al coll, generalment associat a tensió en els músculs d'aquestes àrees.

 

 És una de les formes més comunes de mal de cap i pot experimentar-se a qualsevol edat però és més habitual entre adults i adolescents. Es considera crònica si hi ha 2 o més episodis setmanals durant alguns mesos.

 

Aquestes cefalees es produeixen quan els músculs del coll i el cuir cabellut es tensionen o contrauen. Aquestes contraccions musculars poden ser una resposta a l'estrès, la depressió o l'ansietat. També poden ser causades pel fet de mantenir el cap en una mateixa posició durant molt de temps, per exemple treballant amb ordinadors, amb un microscopi o fent treballs artesanals. Dormir en una habitació freda o amb el coll en una posició anormal també pot causar aquest mal de cap. Altres desencadenants de les cefalees tensionals són: el consum d'alcohol, de cafeina (o l'abstinència d'aquesta), tensió ocular, fatiga, un esforç excessiu...

 

Es distingeix d'altres cafalees, com la migranya, en que té les següents característiques:

 

·és un dolor sord (no pulsàtil)

·és generalitzat (no afecta només un punt o un costat)

·el dolor és més fort a les temples, el cuir cabellut o el clatell.

·no provoca nàusees ni vòmits

·es pot alleugir fent un breu massatge a la part adolorida.

 

Si el dolor és lleu o moderat, no ve acompanyat d'altres símptomes i respon bé a un tractament amb analgèsics habituals (paracetamol, ibuprofè o àcid acetil salicílic), no cal preocupar-se. Una cefalea tensional no revela troballes anormals en un examen neurològic.

 

A part dels analgèsics, que només alleugen el dolor unes hores, i que poden provocar un efecte de rebot, hi ha altres mesures que es poden prendre per prevenir o tractar les cefalees tensionals:

 

·Dutxes o banys calents.

·Canviar els hàbits de son (generalment dormir una mica més).

·Canviar el coixí o la posició de dormir.

·Augmentar l'exercici.

·Fer exercicis d'estirament dels músculs del coll i l'esquena.

·Fer exercicis de relaxació.

·Fer psicoteràpia per l'estrès.

·En alguns casos, pot ser necessari canviar de feina.

 

Les cefalees tensionals responen bé al tractament i no són perilloses per a la salut, però poden tenir un impacte negatiu en la qualitat de vida. Val la pena, doncs, prendre algunes mesures preventives si tenim tendència a patir aquest trastorn.

 

 

 

 

 

Escriure un comentari


Códi de seguretat
Actualitzar